Az online eladás sikere sok tényezőn múlik. Van azonban néhány szempont, amit ha szem előtt tartasz, akkor könnyedén megelőzheted a versenytársaidat. Vegyük sorra azokat a hibákat, amit jobb, ha nem követsz el.
1. Nem tudod, hogy ki a célcsoportod
Az egyik legnagyobb hiba, amit gyakorta elkövetnek a vállalkozók, hogy mindenkinek el akarnak adni. Hiszen logikusan hangzik a dolog, hogy minél több embert célzok meg, annál több vevőm lesz. De ez az online marketingben nem működik, több okból is.
Egyrészt technikailag nehezen tudod célozni azokat az embereket, akik potenciálisan vásárolnak tőled, ezért nagyon drágán tudsz csak hirdetést vásárolni, ami ráadásul nem lesz hatékony.
Másrészt nem tudod, hogy mit mondj ezeknek az embereknek, hogyan kommunikálj velük. Hiszen ha nem tudod, hogy kik ők, akkor azt sem tudod, hogy mik a problémáik, mire van szükségük.
Főként az indulásnál határozz meg egy jól megfogható célcsoportot, tudj meg róluk mindent, és add el nekik azt, amire vágynak.
2. Nem megfelelően árazol
Korábbi cikkemben már leírtam az árazással kapcsolatos alapvető hibákat. Az online marketing sikere nagyban függ a megfelelő árazás és árérték arány, vagyis a vonzó értékajánlat kialakításán.
Ha minden terméked egyforma árban van, ha nem veszed figyelembe a konkurenciát, és nem pozicionálod magad, akkor a hirdetési költség is csak kidobott pénz lesz az ablakon, mert nem fognak olyan számban és értékben vásárolni tőled, hogy az megfelelő hasznot termeljen.
Személy szerint soha nem szoktam senkinek az árversenyt javasolni. Ha piacra akarsz törni, akkor válasz egy szegmenst, és add ott a legjobb, prémium terméket magas áron. Vágyjanak a termékedre az emberek. Ha már megismertek, akkor szélesítsd a termékpalettát a nagyobb célközönségnek szóló, alacsonyabb árú kínálattal.
Webshop esetében mindig számolj a szállítási költséggel is. Néhány ezer forintos terméket árulj inkább csomagajánlatban (érje el legalább a 4-6000 forintot a kosárérték), mert a logisztikai költség miatt az ajánlatod nem lesz elég vonzó a vevő számára.
3. Nem elég jó a „cuccod”
Többen kerestek már meg azzal, hogy beszereztek vagy készítettek egy terméket, vagy nagyon tetszik nekik egy adott termék, szeretnék online forgalmazni és készítsek nekik vevőszerző rendszert. Sokukat vissza kellett utasítanom.
Az, hogy egy termék neked tetszik, az nem jelent semmit, hiszen nem te vagy a vevőd. Mindig végezz piackutatást. Ha már tudod, hogy ki a célcsoportod, akkor könnyű dolgod lesz. Ne akarj igényt teremteni, mert nagyon-nagyon sok időd, energiád és pénzed rá fog menni. Add meg inkább az embereknek azt, ami kell nekik.
Az online eladásnál a termék bemutatása is nagyon fontos, hiszen nem tudják kézbe fogni, megszagolni, megtapintani az árut. Legyenek lélegzetelállító termékfotóid, ne sajnáld rá a pénzt, mert ez alapozza meg a vásárlás 80%-át. Mutasd be több szögből, részleteiben, esetleg videóban is.
A másik fontos dolog a termékleírás. Legyenek egyedi leírásaid, ne a gyári, sablonszövegeket alkalmazd, mert azok jobb esetben bemutatják a termék tulajdonságait, de nem mondanak semmit arról a vevőnek, hogy miért lesz jobb neki, ha megveszi a terméket, milyen érzés lesz használni, milyen előnye származik abból, ha épp a te cuccodat választja. A Google sem szereti a másolt szövegeket, ezért ha keresőoptimalizálásban is gondolkodsz, akkor a termékleírásaidra különös figyelmet szánj.
4. Nincs vevőszerző stratégiád
Gondolkoztál már azon, hogy miért hirdeti egy áruházlánc óriásplakáton több százezer vagy millió forintokért, hogy 19Ft a zsömle? Nem, nem azért, mert 10 millió zsömlét akar eladni, hogy az behozza a hirdetés árát.
Ha megtérülő hirdetéseket szeretnél, akkor stratégiában kell gondolkoznod. Kell, hogy legyen olyan terméked, ami bevonzza az embereket a honlapodra. Ez lehet egy jó ajánlat, egy keresett árucikk, vagy egy látványos, kirakat termék (szaknyelven front-end termék). Jó eséllyel ezen lehet, hogy semmit nem keresel.
De ha már ott a vevő, aki ráadásul már elköteleződött melletted, akkor adj el neki újabb és újabb termékeket, valamint szerezd meg az email címét és építs hírlevél listát.
Az újravásárlás ösztönzésére több lehetőséged is van. Ajánlhatsz rögtön a vásárláskor kiegészítő termékeket vagy szolgáltatásokat (például ajándékcsomagolást, vagy extra garanciát), vagy kapcsolódó termékeket, csomagajánlatot, igazából bármit, ami a kosárértéket növeli.
De csinálhatsz akár előfizetéses rendszert is a termékedből. Vagy ha tudod, hogy mikor fogy el, mikor lesz újra szüksége a vevőnek rá, akkor már keresheted is meg őt emailben egy jó ajánlattal, mindezt akár automatizált módon, személyre szabottan.
5. Nem építesz közösséget
Ma már nincs az a nagy márka, aki ne építene közösséget. A közösségi média széleskörű elterjedésével ez a lehetőség már neked is megadatott. Kommunikálj a vevőiddel, vond be őket a társalgásba, aktivizáld őket.
A felhasználói tartalmak (UGC = User Generated Content) soha nem látott módon terjednek. Használd ezeket a kommunikációd során. A „közösségi megerősítés” (szaknyelven social proof) fontos eleme lesz a honlapodnak is, mert ez az egyik fő ok, amiért vásárolnak az emberek. Ugye te is mindig elolvasod az értékeléseket!?
Ha már van egy aktív és elégedett közönséged, akkor ők ajánlanak majd másoknak is (főként, ha ebben ösztönzöd is őket), így még több vevőt tudsz szerezni plusz költségek nélkül.
6. Elavult a honlapod
Az online marketing egyik legfontosabb eleme a weboldalad lesz. Ha az nem hozza a kor színvonalát, akkor nem fogod tudni felvenni a versenyt. Nézzük milyen is egy megfelelő honlap.
Mobil optimalizált: A látogatók többsége mobilon fogja megnézni a honlapodat. Ha ott nem működik jól, akkor jelentős vevőkörtől esel el.
Kellő sebességgel betöltődik: A hirdetésedre kattintva a honlapodra jutnak a látogatók. Kimutatható, hogy minden egyes másodperc betöltődési idő elteltével a látogatók nagy százalékát veszítheted el.
Látványosan bemutatja a termékeidet: Mondanom se kell, hogy ha elkészítetted a remek termékfotókat és vonzó leírásokat, akkor azokat a honlapon is méltó környezetbe kell helyezned. A kis képek, vagy eldugott leírások sokat rontanak a felhasználói élményen.
Automatizált: A honlap nem csak a vásárlókért, de érted is „dolgozik”. Az automata számlázás, bankkártyás fizetés megkönnyíti a munkádat, így összességében több időd marad az üzleted fejlesztésére és a vevőkre.
Támogatja az online marketingedet: A remarketing, dinamikus termék marketing nélkül ma már labdába se rúghatsz a versenytársakkal szemben. Egy jó honlap lehetővé teszi a hatékony vevőszerzést és hirdetést.
7. Nem méred az eredményeket és nem tesztelsz
Sokszor tapasztalom, hogy hiába a honlapba bekötött Google Analytics, Facebook analitika és Search Console, a tulajok nem fordítanak kellő időt ezek tanulmányozására. Az utóbbi időben azért javul a tendencia, és egyre többen keresnek meg, hogy ezen alap mérőeszközöket, vagy remarketing megoldásokat a honlapjukba építsem.
Tudom, hogy neked is kevés az időd, de legalább ezt a 3 dolgot kövesd figyelemmel és teszteld:
- Facebook hirdetések megtérülése a hirdetéskezelőben (számítógépen)
- Google Analytics (Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatornák) látogatószám és vásárlók száma csatornánként
- Email megnyitási arány és címsor A/B teszt eredménye.
Ha így teszel, akkor már előrébb fogsz járni, és többet fogsz tudni az online marketinged eredményéről, mint a legtöbb vállalkozó.
Legyen neked is sikeres az online marketinged! Kérdésed merült fel? Írd meg nekem kommentben!