Az 5 legfontosabb lépés a márkaépítéshez

A márka a mai világban kiemelkedően fontos a sikeres vállalkozáshoz. De mi is az a márka, és mik a legfontosabb lépések a márkaépítéshez? Ebben a cikkben most megtudhatod.

Mi is az a márka

A márka, vagy ahogy sokan hívják a brand, a mai világban kiemelkedően fontos elem a sikeres vállalkozás létrehozásához. Először is nézzük meg, hogy mi is az a márka?

A márka nem az, amit a legtöbben hisznek, nem a logó és a név. De akkor micsoda? Sokféle definíció létezik, de ha egy mondatban kéne összefoglalnom, akkor azt mondanám, hogy:

„A márka az, amit az emberek gondolnak rólad.”

Ha kicsit elgondolkodsz ezen a meghatározáson, akkor rögtön rájössz, hogy mi is a márkaépítés lényege.

Miért fontos a márkaépítés

Ne legyünk azért naivak. Mint minden vállalkozásépítési dolognak, így a márkaépítésnek végső soron a profit növelése a célja. Ha az emberek megismernek és megbíznak benned, a termékedben, azonosulnak a küldetéseddel, akkor bátrabban, többet és magasabb áron vásárolnak majd tőled. Fontos itt megjegyezni, hogy ezt a bizalmat meg is kell szolgálnod! Gondolkodj hosszú távon. Szerezz minél több elégedett vásárlót, építs közösséget.

Ha még nem tetted, akkor olvasd el Mészáros Róbert „Brand a lelke mindennek” című kihagyhatatlan könyvét.

Az 5 legfontosabb lépés a márkaépítéshez

A márkaépítés 5 fő területe

1. A márka üzenete

Mi a célod azzal, hogy reggelente felkelsz és dolgozol? És erre nem lehet a válasz a nyereség. Mert a rossz hírem akkor az, hogy a kínai tucat termékekkel versenyzel, és azt a csatát bizony el fogod bukni.

„Az emberek nem azt veszik meg, amit csinálsz, hanem azért veszik meg, amiért csinálod!”

Mit is szeretne a vevő? Egy új ékszert? Egy új táskát? Nem! Azt szeretné, hogy csinos legyen, hogy megdicsérjék, hogy kifejezze önmagát és végső soron boldog legyen!

Ha a márkád üzenete nem más, mint hogy mi a terméked, vagy jobb esetben, hogy mik a terméked előnyei, akkor nehéz lesz másokkal versenyezned. Kommunikáld azt, hogy mit érhet el a vevő a termékeddel, mi az, amivel te jobbá teszed az életét, és mi az az eszme, az a filozófia és küldetés, amivel ezt eléred. Nézd meg ezt az elgondolkodtató: TED videót a témában.

2. Arculat

Sokan ezzel az egy dologgal azonosítják a márkaépítést, pedig sokkal kisebb jelentősége van, mint az előző pontnak. A név, a logó nem a márkád, bár kétségtelen, hogy gyakorlati szerepe van a márkaépítésben. Az egységes arculat minden kommunikációnál fontos, ha meglátják az üzenetedet, akkor egyből tudniuk kell, hogy, igen, ez te vagy. Helyezd el a logódat a termékeden, képeiden, honlapodon és mindenhol, ahol csak tudod.

Milyen márkanevet válasz? Törekedj az egyszerűségre! Legyen megjegyezhető, könnyen leírható, kimondható, ne kelljen elmagyarázni a telefonban. Sok lehetőséged van:

  1. személynév (lehet a saját neved, vagy bármi, ami utal rád)
  2. leíró név (valamilyen tulajdonság, összetevő, cél, funkció megjelenítése)
  3. ráutaló név (a termékre illetve annak legfontosabb előnyére utal, metaforát vagy referenciákat használ)
  4. mesterséges név (nincs semmiféle kapcsolat a termék és a márka között)
  5. betűszó (rövidítés nagybetűvel)

Mint látható sokféle nevet választhatsz, de igazán az a fontos, amit mögé teszel. Ha megnézed a nagy márkákat, gyakran egyszerű, semmitmondó nevekkel találkozol. Szóval válassz bátran nevet és foglald is le mielőbb. Ellenőrizd, hogy más nem használja-e már a te területeden:

  • Google keresőben: nincs-e „furcsa” külföldi jelentése, más nem használja-e.
  • a .hu domain név nem foglalt-e: domain.hu
  • Facebook, Instagram nevek nem foglaltak-e (itt trükközhetsz toldalékokkal is, hogy hozzárakod „.art” „.design” vagy a szakterületedre jellemző kiegészítőt).

Válassz rád jellemző színeket, arculatot, és használd mindig ezeket. A színeknek fontos jelentése van az emberek számára, többet mond minden szónál. Nézd meg, hogy a te színedről mit gondolnak az emberek:
A színek üzenete

3. Márka ígéretek

A márka ígérete, vagy szakszóval „márkapercepció” a harmadik eleme márkaépítésnek. Fel kell építeni a márkádnak a hitelességét. Azt, hogy a vevők el is higgyék az üzenetedet, és azt, hogy a vállalkozásod valóban minőséget képvisel. Ehhez hozzátartozik, hogy a márka kommunikációja az emberek számára hiteles legyen.

Legyél szavahihető. És ez ne csak a kommunikációban, hanem a valóságban, a tettekben is megnyilvánuljon. Ha egyedi terméket ígérsz, akkor az legyen egyedi, ha minőséget, akkor készüljön a legkiválóbb alapanyagokból. Ez kulcsfontosságú elem a vevőelégedettség, a bizalom és a népszerűség szempontjából.

4. Márkaélmény

Ez az a plusz összetevő, ami a márkát igazán márkává teszi. Ha visszagondolsz a cikk elején tett definícióra, akkor láthatod, hogy a márka kapcsán kapott élmény hogyan erősíti a vevők pozitív gondolkodását a márkáddal kapcsolatban. Légy ötletes, találj ki új dolgokat, hökkentsd meg a vásárlóidat, varázsold el őket. Szárnyald túl a vevők elvárásait:

„Adj mindig többet”

mint amit a vevők alapból elvárnak. Ha így teszel, elégedettséggel gondolnak majd rád.

5. Márkaérték

Mindezekből az összetevőkből áll össze a márka értéke. A funkcionális előnyök, az emocionális előnyök, az önkifejezést szolgáló előnyök, és természetesen a jól pozicionált ár teszik a márkát egy egységes, jól megfogható dologgá a vevők fejében. A saját márkád onnantól értékes, amint az első vevőd rágondol. Becsüld meg őket! Hiszen végső soron ők teszik a vállalkozásodat azzá, ami.

Építsd a márkádat tudatosan te is!

A szerzőről

Krizsán Csaba marketing kivitelező

Krizsán Csaba

Online marketing kivitelező, az Online Rakéta alapítója
“Küldetésem, hogy a magyar vállalkozók az online piactéren is sikeressé váljanak, biztos technikai hátteret tudva maguk mögött, hogy csak az üzlettel kelljen foglalkozniuk.”

Tetszett ez a cikk? Oszd meg másokkal is!

Megosztás itt: facebook
Megosztás Facebook-on
Megosztás itt: twitter
Megosztás Twitter-en
Megosztás itt: linkedin
Megosztás Linkdin-en
Megosztás itt: pinterest
Megosztás Pinterest-en

Hozzászólások