Mi is az a márka
A márka, vagy ahogy sokan hívják a brand, a mai világban kiemelkedően fontos elem a sikeres vállalkozás létrehozásához. Először is nézzük meg, hogy mi is az a márka?
A márka nem az, amit a legtöbben hisznek, nem a logó és a név. De akkor micsoda? Sokféle definíció létezik, de ha egy mondatban kéne összefoglalnom, akkor azt mondanám, hogy:
„A márka az, amit az emberek gondolnak rólad.”
Ha kicsit elgondolkodsz ezen a meghatározáson, akkor rögtön rájössz, hogy mi is a márkaépítés lényege.
Miért fontos a márkaépítés
Ne legyünk azért naivak. Mint minden vállalkozásépítési dolognak, így a márkaépítésnek végső soron a profit növelése a célja. Ha az emberek megismernek és megbíznak benned, a termékedben, azonosulnak a küldetéseddel, akkor bátrabban, többet és magasabb áron vásárolnak majd tőled. Fontos itt megjegyezni, hogy ezt a bizalmat meg is kell szolgálnod! Gondolkodj hosszú távon. Szerezz minél több elégedett vásárlót, építs közösséget.
Ha még nem tetted, akkor olvasd el Mészáros Róbert „Brand a lelke mindennek” című kihagyhatatlan könyvét.
A márkaépítés 5 fő területe
1. A márka üzenete
Mi a célod azzal, hogy reggelente felkelsz és dolgozol? És erre nem lehet a válasz a nyereség. Mert a rossz hírem akkor az, hogy a kínai tucat termékekkel versenyzel, és azt a csatát bizony el fogod bukni.
„Az emberek nem azt veszik meg, amit csinálsz, hanem azért veszik meg, amiért csinálod!”
Mit is szeretne a vevő? Egy új ékszert? Egy új táskát? Nem! Azt szeretné, hogy csinos legyen, hogy megdicsérjék, hogy kifejezze önmagát és végső soron boldog legyen!
Ha a márkád üzenete nem más, mint hogy mi a terméked, vagy jobb esetben, hogy mik a terméked előnyei, akkor nehéz lesz másokkal versenyezned. Kommunikáld azt, hogy mit érhet el a vevő a termékeddel, mi az, amivel te jobbá teszed az életét, és mi az az eszme, az a filozófia és küldetés, amivel ezt eléred. Nézd meg ezt az elgondolkodtató: TED videót a témában.
2. Arculat
Sokan ezzel az egy dologgal azonosítják a márkaépítést, pedig sokkal kisebb jelentősége van, mint az előző pontnak. A név, a logó nem a márkád, bár kétségtelen, hogy gyakorlati szerepe van a márkaépítésben. Az egységes arculat minden kommunikációnál fontos, ha meglátják az üzenetedet, akkor egyből tudniuk kell, hogy, igen, ez te vagy. Helyezd el a logódat a termékeden, képeiden, honlapodon és mindenhol, ahol csak tudod.
Milyen márkanevet válasz? Törekedj az egyszerűségre! Legyen megjegyezhető, könnyen leírható, kimondható, ne kelljen elmagyarázni a telefonban. Sok lehetőséged van:
- személynév (lehet a saját neved, vagy bármi, ami utal rád)
- leíró név (valamilyen tulajdonság, összetevő, cél, funkció megjelenítése)
- ráutaló név (a termékre illetve annak legfontosabb előnyére utal, metaforát vagy referenciákat használ)
- mesterséges név (nincs semmiféle kapcsolat a termék és a márka között)
- betűszó (rövidítés nagybetűvel)
Mint látható sokféle nevet választhatsz, de igazán az a fontos, amit mögé teszel. Ha megnézed a nagy márkákat, gyakran egyszerű, semmitmondó nevekkel találkozol. Szóval válassz bátran nevet és foglald is le mielőbb. Ellenőrizd, hogy más nem használja-e már a te területeden:
- Google keresőben: nincs-e „furcsa” külföldi jelentése, más nem használja-e.
- a .hu domain név nem foglalt-e: domain.hu
- Facebook, Instagram nevek nem foglaltak-e (itt trükközhetsz toldalékokkal is, hogy hozzárakod „.art” „.design” vagy a szakterületedre jellemző kiegészítőt).
Válassz rád jellemző színeket, arculatot, és használd mindig ezeket. A színeknek fontos jelentése van az emberek számára, többet mond minden szónál. Nézd meg, hogy a te színedről mit gondolnak az emberek:
3. Márka ígéretek
A márka ígérete, vagy szakszóval „márkapercepció” a harmadik eleme márkaépítésnek. Fel kell építeni a márkádnak a hitelességét. Azt, hogy a vevők el is higgyék az üzenetedet, és azt, hogy a vállalkozásod valóban minőséget képvisel. Ehhez hozzátartozik, hogy a márka kommunikációja az emberek számára hiteles legyen.
Legyél szavahihető. És ez ne csak a kommunikációban, hanem a valóságban, a tettekben is megnyilvánuljon. Ha egyedi terméket ígérsz, akkor az legyen egyedi, ha minőséget, akkor készüljön a legkiválóbb alapanyagokból. Ez kulcsfontosságú elem a vevőelégedettség, a bizalom és a népszerűség szempontjából.
4. Márkaélmény
Ez az a plusz összetevő, ami a márkát igazán márkává teszi. Ha visszagondolsz a cikk elején tett definícióra, akkor láthatod, hogy a márka kapcsán kapott élmény hogyan erősíti a vevők pozitív gondolkodását a márkáddal kapcsolatban. Légy ötletes, találj ki új dolgokat, hökkentsd meg a vásárlóidat, varázsold el őket. Szárnyald túl a vevők elvárásait:
„Adj mindig többet”
mint amit a vevők alapból elvárnak. Ha így teszel, elégedettséggel gondolnak majd rád.
5. Márkaérték
Mindezekből az összetevőkből áll össze a márka értéke. A funkcionális előnyök, az emocionális előnyök, az önkifejezést szolgáló előnyök, és természetesen a jól pozicionált ár teszik a márkát egy egységes, jól megfogható dologgá a vevők fejében. A saját márkád onnantól értékes, amint az első vevőd rágondol. Becsüld meg őket! Hiszen végső soron ők teszik a vállalkozásodat azzá, ami.
Építsd a márkádat tudatosan te is!